Klantendienst

calcu-lator

Klantendienst

klanten dienst

Zit je met vragen?

faq

FAQ

Vind je geen antwoord op je vraag, dan kan je ons nog altijd contacteren via
het nummer +32 (0)50 36 77 20 of ons contactformulier.

Leveren en afhalen

Wat is het levergebied van Jatu?

Wij leveren in België, Nederland en Luxemburg. Voor levering in Nederland en Luxemburg, neem je best contact op met ons voor een vrijblijvende offerte op maat.

Wat is de levertermijn van mijn bestelling?

Big bags worden binnen de 4 werkdagen na orderbevestiging geleverd. Pakketten worden met een koerierdienst verstuurd en meestal is de levertermijn 1 tot 4 werkdagen. Voor leveringen in bulk kan je zelf een voorkeurs tijdslot opgeven.

Kan ik mijn bestelling afhalen?

Vanzelfsprekend. Op de productpagina kan u bovenaan selecteren of het om een levering of afhaling gaat. Bij een afhaling kan je zelf kiezen op welk depot je dit afhaalt en wanneer. Kies je dag en tijdstip en ga dan verder naar betalen.

Waar is mijn bestelling?

Volg je verzending met de Track & Trace code uit je verzendbevestiging mail. Heb je een verzendbevestiging ontvangen, maar klopt je Track & Trace code niet? Deze werkt vaak pas op de dag van aflevering. Werkt je code dan nog steeds niet? Dan kun je het beste contact opnemen met onze klantendienst.

Wat moet ik doen als ik mijn pakje niet heb ontvangen?

Controleer het volgende:

  1. Leverdatum: Bekijk de definitieve leverdatum die je per mail ontvangen hebt. Let op! Bij de orderbevestiging staat er uiterste leverdatum. Het gaat om de tweede mail met definitieve leverdatum en tijdsslot.
  2. Het bezorgadres: Klopt het bezorgadres dat je hebt ingevuld? Controleer ook je postcode.
  3. Je mailbox: Door grote drukte kan je bestelling iets langer onderweg zijn dan normaal. We houden je via e-mail op de hoogte van eventuele vertragingen.
    Klopt dit allemaal, maar heb je toch geen bestelling ontvangen? Wacht dan nog even af. Je vertraagde bestelling wordt bijna altijd binnen 5 dagen alsnog bezorgd.
  4. Heb je 5 dagen na je oorspronkelijke bezorgdag je bestelling nog niet ontvangen? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Kan ik voor de levering van mijn product een tijdvak kiezen?

Enkel bij leveringen in bulk wordt er binnen een bepaald tijdvak geleverd. Wanneer het gaat om big bags en paletten, kan enkel de dag van levering gekozen worden. Voor levering, hoef je niet aanwezig te zijn. Onze chauffeurs plaatsen de goederen op een logische of de door jullie aangeduide plaats.

Hoeveel bedraagt de transportkost?

Dat hangt af van wat er geleverd moet worden. Bekijk onze leverspecificaties voor een duidelijk overzicht.

Levert Jatu ook in het weekend?

Bestellingen worden geleverd op weekdagen.

Wat met de lege big bags?

De big bags zijn bestemd voor éénmalig gebruik. Je mag ze houden of weggooien dus.

Waarom kan ik geen big bag 1500 kg laten leveren in het buitenland?

Voor buitenlandse leveringen doen wij beroep op een externe transporteur. Die is niet in staat om deze gewichten te laden of te lossen.

Waarom kan ik big bags niet in Frankrijk laten leveren?

Dat kan wel, maar niet online. Big bags met bestemming Frankrijk worden door een externe transporteur tot bij je gebracht. Daarom maken wij graag een vrijblijvende offerte op maat. Neem hiervoor contact met ons op.

Tips voor een vlotte levering.

Goederen in bulk of in big bags worden geleverd met een vrachtwagen van meer dan 15 meter lengte. Het is belangrijk dat een vlotte doorgang gegarandeerd is van minstens 3 meter breed. Woon je in het centrum van een stad of in een woonwijk? Controleer dan zelf even of je bereikbaar bent. Twijfel je? Bel ons dan even op en we kijken samen voor een oplossing. Pakketten verzenden we altijd met een koerierdienst.

Hoe wordt er geleverd?

Het type transport is afhankelijk van de producten die je bestelt. Bekijk onze leverspecificaties voor een gedetailleerd overzicht van het type transport waarmee geleverd kan worden.

Moet ik thuis zijn voor de levering?

Dat is zeker niet noodzakelijk. Onze chauffeur zal u contacteren eenmaal ter plaatse, als u niet thuis bent zal dit telefonisch gebeuren. Wij raden altijd aan de gewenste losplaats te markeren. Zo heeft de chauffeur altijd een indicatie van waar hij mag lossen ook indien hij/zij jou niet kan bereiken.

Bestellen, wijzigen of annuleren

Krijg ik een orderbevestiging?

Wanneer de bestelling is voltooid, ontvang je per email een orderbevestiging.

Kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren?

Dat kan. Neem direct contact met onze klantendienst. Zolang de bestelling nog niet klaar staat of onderweg is, kan deze gewijzigd of geannuleerd worden.

Hoe plaats ik een bestelling?

Plaats je producten in je winkelmandje. Als je dit doet via je Mijn Jatu-account gaat dit extra snel, omdat we je al kennen. Geen account? Dan kun je natuurlijk ook bij ons bestellen. Je moet dan alleen wat meer gegevens invullen.

Hoe wijzig ik mijn adres?

Ben je verhuisd of heb je iets besteld wat naar een onjuist adres wordt gestuurd? Geef het aan ons door. Bij een verhuizing pas je makkelijk je adres aan in je Mijn Jatu-account. Heb je al een bestelling gedaan? Geef het door aan onze klantenservice. Dan kijken wij of we het adres van de bestelling nog kunnen aanpassen.

Kan ik het leveringsadres van mijn bestelling nog wijzigen?

Dat hangt ervan af of we je bestelling al hebben verzonden of niet. Neem contact op met onze klantendienst. Dan kijken wij of we het adres van je pakje nog kunnen aanpassen.

Levering via bpost.

Ontving je al een e-mail waarin staat dat je pakje met bpost wordt verstuurd? Dan is het jammer genoeg te laat om je adres te wijzigen. Je kan er nog wel last-minute voor kiezen om je pakje te laten leveren in een bpost-punt of pakjesautomaat in plaats van op een fout adres. Dit doe je door je leveringsvoorkeuren aan te passen in je bpost-account of via de My bpost-app. Let op: dit trucje kan je enkel toepassen als de postbode nog niet op zijn ronde is vertrokken.

Hoe verloopt het bestelproces?

Een bestelling bij Jatu verloopt als volgt:

  1. Plaats online een bestelling. Je ontvangt meteen een melding als de bestelling goed ontvangen is.
  2. Je ontvangt een orderbevestiging wanneer het order verwerkt is met een uiterste leverdatum. Je controleert best het adres en de bestelling.
  3. Wanneeer de planning definitief vast staat krijgt u een tweede mail met een concrete leverdatum.
  4. Op de dag van de levering contacteert de chauffeur u wanneer hij ter plaatse is. Losinstructies kan u op dat moment meedelen. Markeer waar er bij voorkeur gelost mag worden voor een vlot verloop.
  5. De factuur wordt u per mail gestuurd of kan u terugvinden in uw Mijn Jatu - account.

Heeft Jatu een veilige betaalomgeving?

Ja. Zodra je begint met afrekenen kom je terecht in een beveiligde internetomgeving. Je transactiegegevens worden versleuteld verstuurd via een SSL-verbinding. Je herkent een veilige SSL-verbinding aan het groene slotje in je browser.

Kan ik producten laten leveren tegen een btw-tarief van 0%?

Nee, het is niet mogelijk om producten te bestellen tegen een btw-tarief van 0%. Plaats je een professionele bestelling bij Jatu, dan krijg je altijd een Belgische factuur en kan je de btw die je betaalt gewoon terugvorderen via je btw-aangifte, zoals je gewend bent bij andere professionele aankopen.

Wat is het rekeningnummer van Jatu?

Ons rekeningnummer is BE09 0019 0161 3157. Vermeld bij het betalen altijd je naam en ordernummer. Wil je jouw eigen rekeningnummer wijzigen? Neem dan even contact met ons op.

Hoe kan ik met Bancontact betalen?

Je kunt bij ons betalen met Bancontact-kaart en met de Payconiq by Bancontact-App. Kies online bij het bestellen van jouw product voor de betaalwijze Bancontact en bevestig de betaling met je Bancontact-kaart of met de Payconiq by Bancontact-App op je smartphone. Je kunt de betaling ook afronden met alle individuele online bankieren Apps. Betalen met Bancontact is veilig en helemaal gratis.

Hoe kan ik betalen?

Bij Jatu kan je online op 9 verschillende manieren betalen, deze zijn:

  • Bancontact
  • Visa
  • MasterCard
  • iDEAL
  • Belfius app
  • ApplePay
  • Maestro
  • KBC app
  • Bankoverschrijving

Kan ik achteraf betalen?

Ja, via creditcard. Als je een bestelling plaatst, wordt het bedrag op je kredietkaart gereserveerd. We schrijven het bedrag pas na de levering af.

Waar kan ik de status van mijn terugbetaling vinden?

Die kan je helaas niet nakijken. Maar we betalen je binnen de 5 werkdagen na afhandeling van de retourzending. Staat het bedrag na 5 werkdagen nog niet op je rekening? Neem dan contact op met onze klantendienst.

Wat als ik geen terugbetaling heb ontvangen?

Het verschilt per bank hoe lang het duurt voordat de terugbetaling op je rekening staat. Staat het bedrag na 5 werkdagen nog niet op je rekening? Neem dan contact op met onze klantendienst.

Hoe ontvang ik mijn terugbetaling?

We betalen je terug via de betaalmethode waarmee je betaald hebt.

Hoe snel word ik terugbetaald na annuleren?

Zodra we je annulering verwerkt hebben, betalen we je terug. Hoe snel je het geld op je rekening hebt hangt af van je betaalmethode.

  • Bancontact: binnen de week
  • Kredietkaart/Paypal: het afgeschreven bedrag wordt binnen de week teruggestort.
  • Bankoverschrijving: je hoeft niet meer te betalen. Heb je het geld al overgeschreven? Zodra het geld bij ons binnen is, storten we het binnen de 3 werkdagen terug.

Wat als ik geen factuur heb ontvangen?

Controleer of je factuur in ‘Mijn Jatu’ staat, onder ‘mijn facturen’. Kun je hem niet terugvinden? Neem dan contact op met de klantenservice. Zorg dat je het ordernummer bij de hand hebt, dan kunnen we je zo snel mogelijk de juiste factuur toesturen.

Waar kan ik mijn factuur vinden?

We sturen de factuur altijd per mail. Je kunt je facturen ook inzien bij ‘Mijn facturen’ in Mijn account. Heb je de bestelling net geplaatst? Wacht dan tot je bestelling verzonden is. Hierna ontvang je de factuur in de verzendbevestiging.

Wat als mijn factuur niet klopt?

Stuur ons een e-mail met daarin:

  • je ordernummer
  • je gewenste aanpassingen

Dit kan tot 30 dagen na de opmaak van de factuur. Je krijgt dan van ons binnen 3 werkdagen een aangepaste creditfactuur in je mailbox, waardoor je huidige factuur komt te vervallen.

Wat als ik dubbel heb betaald?

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Is het bedrag meerdere keren van je rekening gegaan, maar heb je maar één order geplaatst? Dit bedrag krijg je natuurlijk zo snel mogelijk terug.

Waarom heb ik geen orderbevestiging ontvangen?

Controleer of er geld is afgeschreven.

  • Als dit zo is, raden we je aan om 1 uur te wachten. Door drukte op ons betalingsplatform raakt een betaling soms vertraagd. Het kan tot één uur duren voordat je de orderbevestiging ontvangt.
  • Heb je na een uur nog geen orderbevestiging ontvangen? Je bent het snelst geholpen via email. E-mail ons een screenshot van je bankafschrift waarbij het transactienummer zichtbaar is en we sturen je de orderbevestiging.
  • Check ook even je spam-box, soms komt je orderbevestiging daar binnen.

Is er geen geld afgeschreven?
  • Dan is de betaling niet gelukt. Je kan je bestelling dan opnieuw plaatsen.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Klik op "aanmelden" en vervolgens op "wachtwoord vergeten". Wij sturen je onmiddellijk een nieuw wachtwoord op.

Wat kan ik met een account doen?

Een account geeft je een overzicht van je gegevens, bestellingen en facturen.

Ik kan niet inloggen.

Vervelend dat het niet lukt om in te loggen. Heb je al een account aangemaakt voor Mijn Jatu? Zo niet, registreer je dan eerst. Heb je een account, en heb je jouw wachtwoord en e-mailadres goed ingevuld? Kom je echt niet verder? Neem dan even contact met ons op.

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Wil je je account verwijderen? Neem dan contact met ons op.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Om jouw persoonlijke gegevens te wijzigen hoef je alleen maar even in te loggen. Binnen jouw account kun je jouw gegevens aanpassen. Heb je nog geen account? Dan kun je jouw gegevens niet online wijzigen. Maak direct een Jatu-account aan, zodat je in het vervolg direct al je aankopen en retouren online kan inzien en je eigen gegevens wijzigen.

Ik kan geen account aanmaken.

Heel vervelend dat het niet lukt een account aan te maken. Misschien heb je het verkeerde e-mailadres doorgegeven. Probeer het gerust nog een keer. Het kan zijn dat er een tijdelijke storing is op onze website. Kom je echt niet verder? Neem dan even contact met ons op.

Nieuwsbrief: Hoe kan ik me afmelden voor de nieuwsbrief?

Wil je even geen nieuwsbrief meer ontvangen? Opzeggen is heel snel gedaan. Je schrijft je uit via de link onderaan onze nieuwsbrief.

Retourneren en ruilen

Kan ik producten retourneren?

Ja dat kan, het is mogelijk om producten te retourneren. Als consument heb je 14 dagen na ontvangst van het product de tijd om de overeenkomst te ontbinden. Retourneren kan op twee manieren:

  • De producten zelf retourneren (gratis)
  • De producten laten ophalen. Kosten voor het opnieuw ophalen vallen ten laste van de consument

Wat zijn de retourvoorwaarden?

Er zijn voorwaarden verbonden aan het retourneren van producten:

  • De kosten van terugzending vallen ten laste van de consument.

  • Het product moet in goede staat en volledig zijn bij retour.
  • Wanneer niet volledig, dan wordt het gewogen gewicht terugbetaald, niet het origineel geleverde gewicht.
  • Niet herbruikbare verpakking en verwerkingskosten worden in mindering gebracht van het terug te betalen bedrag.
  • Het product moet binnen de 14 dagen na annulering retour gezonden worden.

Wat zijn de tarieven voor ophaling / omruilingen?

Als de geleverde bestelling moet geretourneerd worden en door ons opgehaald worden, dan hanteren we volgende tarieven:

  • €75 per big bag of palletplaats die terugkomt.

  • Bulkleveringen: het transporttarief die onze transporteur vraagt, zal doorgerekend worden aan de consument.

Hoe kan ik producten retourneren?

Leveringen

  • Neem contact op met onze klantendienst

  • Leg uit waarom de producten geretourneerd moeten worden. 

  • Wij bekijken wanneer we de producten kunnen ophalen en berekenen welke kosten er eventueel mee gepaard gaan.

  • Als u akkoord gaat met het voorstel plannen we de ophaling/omruiling in en voeren deze uit na betaling van de eventuele aanvullende kosten.


Afhalingen

  • Neem contact op met onze klantendienst

  • Dan kunnen we uw creditnota al opmaken.

  • Vlotter verloop eenmaal ter plaatse.

Wanneer word ik terugbetaald na het retourneren?

De terugbetaling gebeurt eenmaal:

  1. De producten terug op ons depot zijn.

  2. De depotverantwoordelijke bevestigd dat de producten zich in de originele staat bevinden.

  3. De waarde wordt vastgesteld van de producten die opnieuw in stock genomen worden en nog geschikt zijn voor verkoop.

  4. Eenmaal de kosten voor het verwerken en verpakking in mindering gebracht zijn, dan wordt het resterende bedrag meteen teruggestort.

  5. De terugbetaling gebeurt via de betaalmethode waarmee de bestelling oorspronkelijk geplaatst werd.

Tuinadvies & inspiratie

Waar kan ik advies vragen?

Op onze website staan advies & inspiratie centraal. Hier kan je alle informatie vinden over aanleg en onderhoud, maar ook inspirerende foto’s kunnen je op weg helpen om jouw buitenruimte op maat te maken. Heb je toch niet gevonden waar je wat extra uitleg over wil? Contacteer dan onze klantendienst.