FAQ

Vind je geen antwoord op je vraag, dan kan je ons nog altijd contacteren via
het nummer +32 (0)50 36 77 20 of ons contactformulier.

Leveren en afhalen


Wat is het levergebied van Jatu?

Wij leveren overal in Belgi√ę binnen de vier werkdagen na orderbevestiging (tenzij anders gevraagd), alsook in departement 59 in Frankrijk. Voor leveringen naar Nederland, Luxemburg en Frankrijk kan je best contact opnemen met de klantendienst.

Wat is de levertermijn van mijn bestelling?

Bij Jatu leveren we binnen de 4 werkdagen na orderbevestiging, tenzij anders aangegeven door de klant in het opmerkingsveld van het bestelformulier. Het uitsluiten van levermomenten kan invloed hebben op deze levertermijn voor big bags, paletgoederen en pakketjes. Voor levering los gestort kan de klant zelf een datum en tijdsslot selecteren.

Kan ik bestellen voor afhaling?

Vanzelfsprekend. Op de productpagina kan je bovenaan selecteren of het om een levering of afhaling gaat. Dit zal de minimale bestelhoeveelheid ook verlagen voor los gestort (bij sommige producten), waardoor je extra voordelig kan bestellen.

Bij een afhaling kan je zelf kiezen welk afhaalpunt je wil en wanneer. Kies je dag en tijdstip en rond je bestelling af. Kan je het die dag toch niet komen halen? Geen probleem, geef de klantendienst een seintje en kom de producten ophalen wanneer het je beter past.

Waar is mijn bestelling

Heb je een pakket bestelt? Volg dan je verzending met de Track & Trace code uit je bevestiging mail.

Heb je een bestelling geplaatst van big bags, palletgoederen of een levering los gestort? Dan zou je een leverbevestiging moeten gekregen hebben met een tijdsslot in. Ontving je deze niet of is die niet specifiek genoeg? Contacteer dan onze klantendienst, onze medewerkers helpen je graag verder.

Bestelling niet ontvangen, wat moet ik doen?

Controleer het volgende:

1. Leverdatum: 

Bekijk de definitieve leverdatum die je per mail ontvangen hebt. Let op! Bij de orderbevestiging staat er uiterste leverdatum. Het gaat om de tweede mail met definitieve leverdatum en tijdsslot.

2. Het bezorgadres:

Klopt het bezorgadres dat je hebt ingevuld? Controleer ook je postcode en huisnummer (met lettercode).

3. Je mailbox of gemiste oproep:

Door grote drukte kan je bestelling iets langer onderweg zijn dan normaal. We houden je via e-mail op de hoogte van eventuele vertragingen. Kijk zeker ook of je geen gemiste oproep hebt van een onbekend nummer. Mogelijks is dit de transporteur die je telefonisch probeert te verwittigen in verband met je levering.

Geen mail of gemiste oproep ontvangen? Meld dit aan onze klantenservice, we pluizen graag uit waar je bestelling zit en nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Kan ik voor de levering van mijn product een tijdvak kiezen?

Bij leveringen los gestort kan je een dag en een tijdsslot selecteren.

Pakketjes, big bags en paletgoederen worden geleverd in de loop van de dag. Standaard is dit binnen de 4 werkdagen, tenzij dit anders gevraagd wordt bij het plaatsen van de bestelling. Het uitsluiten van mogelijke leverdata of tijdstippen kan invloed hebben op deze levertermijn. 

Je hoeft niet aanwezig te zijn de dag van de levering, losinstructies kunnen meegedeeld worden in het opmerkingsveld. Daarnaast raden we altijd aan de losplaats op locatie te markeren. De chauffeur doet altijd zijn uiterste best om in de mate van het mogelijke op de gewenste plaats te lossen.

Moet een levering plaats vinden op een bepaalde dag of tijdsslot, vraag dan een prijs op maat aan.

Hoeveel bedraagt de transportkost?

Dat is afhankelijk van de producten die je bestelt en de verpakking. Wij proberen de transportkosten zo laag mogelijk te houden door altijd te leveren vanop het dichtstbijzijnde beschikbaar depot. Dit in combinatie met zo groot mogelijke verpakkingen aan te bieden zoals big bags van 1500 kg of 2 m³ en kippers tot 30 ton.

Zo kunnen we het grootst aantal product aanleveren, tegen de laagst mogelijke transportkost. Bekijk alle transportmogelijkheden op onze leverspecificaties.

Wil je graag de prijs voor jouw project weten? Bereken dan de hoeveelheid via onze calculator, plaats de gewenste producten in je winkelmandje en klik vervolgens op het winkelmandje zelf. Onder de producten kan je je postcode invullen en de transportkost berekenen vooraleer je de bestelling afrondt.

Word er geleverd in het weekend?

Bij Jatu wordt er enkel geleverd op weekdagen.

Kan ik de losplaats kiezen?

Bij het plaatsen van je bestelling kan je losinstructies meedelen. Daarnaast raden wij ten sterkste aan de gewenste los plaats aan te duiden ter plaatse. De chauffeurs doen altijd hun uiterste best om in de mate van het mogelijke te lossen op de gevraagde plaats.

Om te weten wat mogelijk is met transport, kan je altijd onze transportmogelijkheden bekijken.

Hoe wordt er geleverd?

Het type transport is afhankelijk van de producten die je bestelt en de bijhorende verpakking. Bekijk onze leverspecificaties voor een gedetailleerd overzicht van het type transport waarmee geleverd kan worden.

Bestellen plaatsen, wijzigen of annuleren


Hoe plaats ik een bestelling?

Dat kan eenvoudig via onze webshop, ook zonder account. 

  1. Bereken je hoeveelheid via de calculator
  2. Selecteer je hoeveelheid per product voor afhaling of levering
  3. Plaats ze in je winkelwagen
  4. Voeg je postcode toe om de (eventuele) transportkost te berekenen
  5. Plaats je bestelling

Lukt dit niet? Geen nood, neem contact op met onze klantendienst. We helpen je graag verder met je tuinproject.

Krijg ik een orderbevestiging?

Wanneer de bestelling is voltooid, ontvang je per email een orderbevestiging.

Waarom kan ik mijn bestelling niet online plaatsen?

Vermoedelijk werkt de postcode die je in de winkelwagen opgeeft niet. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  1. Leveringen in Nederland, Luxemburg en Frankrijk zijn altijd op aanvraag
  2. Er zit geen standaard transportprijs in ons systeem voor de opgegeven postcode
  3. Er liep iets fout op de website bij het ingeven van je bestelling

In deze situaties kan je altijd contact opnemen voor een vrijblijvende offerte op maat. Onze medewerkers contacteren je binnen de 24u (werkdagen).

Waarom kan ik bepaalde producten niet samen bestellen?

Dat heeft te maken met de wijze van bezorging. Sommige producten (zoals vijvermateriaal bijvoorbeeld) worden met een koerierdienst verstuurd, andere dan weer met vrachtwagen (zoals big bags bijvoorbeeld). In dit geval bestel je deze producten afzonderlijk.

Hoe wijzig ik mijn adres?

Dat kan als je een account aangemaakt hebt in je Jatu-profiel. Heb je dat nog niet, dan kan je alsnog een aanmaken.

Heb je net een bestelling geplaatst, maar klopt het adres niet? Neem dan onmiddellijk contact op met onze klantendienst, wij kijken om dit recht te zetten voor transport of op de factuur. Is het leveradres niet correct? Dan kan je ons best meteen bellen.

Kan ik mijn bestelling wijzigen of annuleren?

Dat kan. Neem direct contact met onze klantendienst. Zolang de bestelling nog niet klaar staat of onderweg is, kan deze gewijzigd of geannuleerd worden.

Hoe verloopt het bestelproces?

Een bestelling bij Jatu verloopt als volgt:

  1. Plaats online een bestelling. Je ontvangt meteen een melding als de bestelling goed ontvangen is. Losinstructies kan je meedelen bij het plaatsen van je bestelling.
  2. Je ontvangt een orderbevestiging wanneer het order verwerkt is met een uiterste leverdatum. Je controleert best het adres en de bestelling.
  3. Wanneeer de planning definitief vast staat, krijg je een tweede mail met een concrete leverdatum en tijdsslot.
  4. Op de dag van de levering contacteert de chauffeur jou wanneer hij ter plaatse is. Losinstructies kan je op dat moment meedelen. Markeer waar er bij voorkeur gelost mag worden voor een vlot verloop.
  5. De factuur wordt per mail gestuurd of kan je terugvinden in uw Mijn Jatu – account.

Betalen


Heeft Jatu een veilige betaalomgeving?

Ja hoor, zodra je begint met afrekenen kom je terecht in een beveiligde internetomgeving van MultiSafepay. Je transactiegegevens worden versleuteld verstuurd via een SSL-verbinding. Je herkent een veilige SSL-verbinding aan het groene slotje in je browser.

Waarom heb ik geen orderbevestiging ontvangen?

Controleer of er geld is afgeschreven.

  • Als dit zo is, raden we je aan om 1 uur te wachten. Door drukte op ons betalingsplatform raakt een betaling soms vertraagd. Het kan tot √©√©n uur duren voordat je de orderbevestiging ontvangt.
  • Heb je na een uur nog geen orderbevestiging ontvangen? Je bent het snelst geholpen via email. E-mail ons een screenshot van je bankafschrift waarbij het transactienummer zichtbaar is en we sturen je de orderbevestiging.
  • Check ook even je spam-box, soms komt je orderbevestiging daar binnen.

Is er geen geld afgeschreven?

  • Dan is de betaling niet gelukt. Je kan je bestelling dan opnieuw plaatsen.

Wat is het rekeningnummer van Jatu?

Ons rekeningnummer is BE09 0019 0161 3157. Vermeld bij het betalen altijd je naam en ordernummer. Wil je jouw eigen rekeningnummer wijzigen? Neem dan even contact met ons op.

Hoe kan ik met Bancontact betalen?

Je kunt bij ons betalen met Bancontact-kaart en met de Payconiq by Bancontact-App.

Kies online bij het bestellen van jouw product voor de betaalwijze Bancontact en bevestig de betaling met je Bancontact-kaart of met de Payconiq by Bancontact-App op je smartphone. Je kunt de betaling ook afronden met alle individuele online bankieren Apps.

Betalen met Bancontact is veilig en helemaal gratis.

Hoe kan ik betalen?

Bij Jatu kan je online op 10 verschillende manieren betalen, deze zijn:

  • Bancontact en Payconiq by Bancontact
  • Visa
  • MasterCard
  • iDEAL
  • Belfius app
  • ApplePay
  • Maestro
  • KBC app
  • Klarna: Shop nu, betaal later
  • Bankoverschrijving

Kan ik achteraf betalen?

Ja, via creditcard of Klarna.
Wat is Klarna?
Als je een bestelling plaatst via creditcard, wordt het bedrag op je kredietkaart gereserveerd. We schrijven het bedrag pas na de levering af.

Hoe werkt uitgesteld betalen met Klarna?

Op Jatu kan je uitgesteld betalen via Klarna. Weet je niet wat Klarna is of heb je vragen?

Wat als ik dubbel heb betaald?

Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Is het bedrag meerdere keren van je rekening gegaan, maar heb je maar één order geplaatst? Dit bedrag krijg je natuurlijk zo snel mogelijk terug.

Waar kan ik mijn factuur vinden?

Je kan je factuur raadplegen in je ‘Mijn Jatu Account‘, onder facturen. Heb je een bestelling geplaatst zonder account? Dan kan je er een aanmaken of contact opnemen met de klantendienst om je factuur te ontvangen.

Wat als ik geen factuur heb ontvangen?

Controleer of je factuur in ‚ÄėMijn Jatu‚Äô staat, onder ‚Äėmijn facturen‚Äô. Kun je hem niet terugvinden? Neem dan contact op met de klantenservice. Zorg dat je het ordernummer bij de hand hebt, dan kunnen we je zo snel mogelijk de juiste factuur toesturen.

Mijn account


Wat kan ik met een account doen?

Een account geeft je een overzicht van je gegevens, bestellingen en facturen. Heel handig als je later wil aanvullen en graag wil weten wat je de vorige keer besteld had.

Ik kan niet inloggen.

Vervelend dat het niet lukt om in te loggen. Heb je al een account aangemaakt voor Mijn Jatu? Zo niet, registreer je dan eerst. We sturen je ook een OTP of One Time Password toe. Controleer zeker je spam folder.

Heb je een account, controleer dan of je het mailadres en wachtwoord juist ingevuld hebt. Klopt het wachtwoord niet, klik dan op ‘Wachtwoord vergeten’ we sturen je een link toe zodat je het wachtwoord opnieuw kan instellen. Controleer zeker ook je spam folder.

Lukt het nog steeds niet? Geen probleem, neem contact op. Onze medewerkers helpen je graag verder.

Ik kan geen account aanmaken.

Heel vervelend dat het niet lukt een account aan te maken. Misschien heb je het verkeerde e-mailadres doorgegeven of is onze mail in je spamfolder terecht gekomen.

Probeer het gerust nog een keer. Het kan zijn dat er een tijdelijke storing is op onze website.

Kom je echt niet verder? Neem dan even contact met ons op.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten.

Klik op “aanmelden” en vervolgens op “wachtwoord vergeten”. Wij sturen je onmiddellijk een nieuw wachtwoord op.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens wijzigen?

Om jouw persoonlijke gegevens te wijzigen hoef je alleen maar even in te loggen. Binnen jouw account kun je jouw gegevens aanpassen.

Heb je nog geen account? Dan kun je jouw gegevens niet online wijzigen. Maak direct een Jatu-account aan, zodat je in het vervolg direct al je aankopen en retouren online kan inzien en je eigen gegevens wijzigen.

Hoe kan ik me afmelden voor de nieuwsbrief?

Wil je even geen nieuwsbrief meer ontvangen? Opzeggen is heel snel gedaan. Je schrijft je uit via de link onderaan onze nieuwsbrief.

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Wil je je account verwijderen? Neem dan contact met ons op.

Retourneren en ruilen


Wat met lege big bags?

Wij mogen de big bags wettelijk bepaald maar eenmaal per transport gebruiken. Dit omdat we niet kunnen garanderen dat deze geen schade opgelopen hebben tijdens het transport. Als we deze zouden hergebruiken, zouden ze kunnen scheuren en verkeershinder veroorzaken.

Lege big bags zijn dus helaas verloren verpakking. Je kan ze dus openscheuren of snijden om ze effici√ęnt te ledigen. Als je ze zonder beschadiging kan leegmaken, kan je ze altijd recupereren als stortzak voor groenafval. Er zit geen leeggoed of waarborg op.

Kan ik producten retourneren of ruilen

Tenzij er sprake is van gebreken, kunnen alleen consumenten die hun aankoop op afstand deden (d.i. via deze website, een e-mail of telefonisch) de aangekochte producten retourneren of ruilen. Dit met name binnen de 14 dagen na ontvangst van de producten. Retourneren kan op twee manieren:

  • De producten zelf retourneren (gratis)
  • De producten laten ophalen. Kosten voor het opnieuw ophalen vallen ten laste van de consument.

Wat zijn de retour- of ruilvoorwaarden

Er zijn voorwaarden verbonden aan het retourneren of ruilen van producten:

  • De kosten van terugzending vallen ten laste van de consument.
  • Het product moet in goede staat en volledig zijn bij retour.
  • Wanneer niet volledig, dan wordt het gewogen gewicht terugbetaald, niet het origineel geleverde gewicht.
  • Waardeverminderingen veroorzaakt door het uitpakken en/of gedeeltelijk verwerken van het product (verder dan nodig voor het vaststellen van de karakteristieken van het product) worden in mindering gebracht bij terugbetaling.
  • Het product moet binnen de 14 dagen na annulering retour gezonden worden.

Wat zijn de tarieven voor ophaling/omruiling op het leveringsadres?

Dienen de producten te worden opgehaald door ons, of geruild op het leveringsadres dan gelden de volgende tarieven:

  • Voor bulkleveringen geldt hetzelfde tarief als voor de verzending
  • ‚ā¨90 per big bag of palletplaats

Hoe kan ik producten retourneren/ omruilen?

1. Bestelling met leveringen

  1. Neem contact op met onze klantendienst
  2. Leg uit waarom de producten geretourneerd of omgeruild moeten worden.
  3. Wij bekijken wanneer we de producten kunnen ophalen en berekenen welke kosten er eventueel mee gepaard gaan.
  4. Als u akkoord gaat met het voorstel plannen we de ophaling/omruiling in en voeren deze uit na betaling van de eventuele aanvullende kosten.

2. Bestelling voor afhalingen

  1. Neem contact op met onze klantendienst
  2. Dan kunnen we uw creditnota al opmaken.
  3. Vlotter verloop eenmaal ter plaatse.

Wanneer word ik terugbetaald na het retourneren?

De terugbetaling gebeurt eenmaal:

  1. De producten terug op ons depot zijn.
  2. De depotverantwoordelijke bevestigd dat de producten zich in de originele staat bevinden.
  3. De waarde wordt vastgesteld van de producten die opnieuw in stock genomen worden en nog geschikt zijn voor verkoop.
  4. Nadat de retourkosten (bij afhaling) en eventuele waardeverminderingen aan het product veroorzaakt door de klant in mindering zijn gebracht, wordt het resterende saldo meteen teruggestort.
  5. De terugbetaling gebeurt via de betaalmethode waarmee de bestelling oorspronkelijk geplaatst werd.

FAQ aanleg terras met grind


Wat kost een terras met siergrind?

Dat is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren zoals je totale oppervlakte en de afwerking siergrind die je kiest.

Wil je het weten voor jouw project, dan kan je altijd je hoeveelheid berekenen via onze calculator en deze hoeveelheid in de winkelwagen plaatsen zodat de prijs berekend wordt.

Wil je weten welke grindsoorten best bij je budget passen, dan zijn er enkele vuistregels die je kan volgen. Je kan een onderscheid maken tussen echt siergrind en kiezelstenen. Als het esthetische belangrijk is, kan je best eens kijken naar onze exclusive range siergrind. Deze zullen zondermeer je tuinproject naar een hoger niveau tillen. Ben je opzoek naar een budgettaire grindsoort, dan kan je beter de klassiekers zoals Dolomiet of Belgisch Blauw bekijken.

Hoe leg ik een terras aan met grind?

Wil je zelf op een budgetvriendelijk manier je terras aanleggen, maar weet je niet meteen hoe eraan te beginnen?

Bekijk dan zeker ons stappenplan voor de aanleg van je terras met siergrind. We leggen je het stap voor stap uit, download het stappenplan en bekijk de tutorial. Je terras ligt er in een mum van tijd in 3 korte stappen.

Hoeveel grind heb ik nodig voor mijn terras?

Wij werken volgens een vaste opbouw voor de aanleg van een terras met siergrind. Die werkt alsvolgt:

  • Siergrind 4 cm – 65 kg/m¬≤
  • Grindmatten 3 cm
  • Fundering/drainnage 10 cm – 200 kg/m¬≤

Maak zeker gebruik van onze handige calculator voor terras met grind. Geef je aantal vierkante meter in en wij berekenen de rest!